Minä kirjoitan tätä Vesiuutisvuoto-blogia, koska minulla ei ole varaa olla kirjoittamatta.

Arvatkaapa, mikä on mikroyrityksemme markkinointibudjetti. Vinkkinä voin kertoa, että numeroita luvussa on enemmän kuin kaksi, mutta vähemmän kuin neljä. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa mainostaa printtimediassa. Blogin kirjoittaminen ei maksa mitään. Tai no, maksaa se minun työaikaani, mutta yrittäjällähän ei ole kellokorttia. Kun blogikirjoitusta jakaa sosiaalisessa mediassa myös tieto yrityksestä ja osaamisestamme leviää uusille vesille.

Olen parin viikon päästä menossa luennoimaan blogin kirjoittamisesta tutkijakoulu EnSTe:n (Finnish Doctoral Programme in Environmental Science and Technology) vuosikokoukseen. Olen kovin otettu tästä kunniasta, mutta pikkaisen myös jännittää, koska aihe ei ole niin sanoakseni sitä minun ydinosaamistani. Jotta kuuntelijat pääsevät tunnelmaan (ja koska luentoaika on rajallinen ja olen tunnetusti kova puhumaan), tässä kolme syytä, miksi SINUN tutkijana kannattaisi kirjoittaa blogia.

1. Voit harjoitella sinulle tutusta aiheesta kirjoittamista kansantajuisesti.

Tutkijan koulutukseen kuuluu tieteellisten artikkeleiden kirjoittaminen. Niiden kohderyhmä on yhteiskunnallisesti ajateltuna varsin kapea. Jos haluat viestiä isolle yleisölle tai vaikkapa rahoitushakemuksesi lukijalle, sinun on pakko yksinkertaistaa ja tiivistää. Asiantuntijan rintaa viiltää, kun yksityiskohtaista nippelitietoa on jätettävä pois. Harjoittelu tekee tässäkin mestarin ja kipua pystyy sietämään koko ajan paremmin.

2. Kirjoittamalla itse varmistat, etteivät välikädet muuta sanomaasi.

Eräs toimittaja kertoi taannoin, että ihmiset lukevat sanomalehdistä mieluiten tiedeuutisia. Mitä ihmiset haluavat sitä heille tarjotaan. Toimittajat tekevät juttuja liukuhihnalta eivätkä he voi olla jokaisen alan asiantuntijoita. Vaikka sinua haastateltaisiin juttua varten ja saisit lukea kirjoituksen ennen sen julkaisua, et voi koskaan olla varma missä muodossa se putkahtaa ulos. Kirjoittamalla itse varmistat, että sanoma säilyy juuri sellaisena kuin haluat.

3. Blogin kirjoittaminen on loistava markkinointikanava.

Suurin osa teistä ei ole tutkija ikuisesti. Kun saat väitöskirjasi valmiiksi, haluat ehkä töihin teollisuuteen. Kanssasi kilpailee tuhansia muita alansa asiantuntijoita. Miten erottua tästä massasta? Julkaisuluettelosi saattaa olla vaikuttava, mutta yksi tapa jäädä rekrytoijan verkkokalvoille kummittelemaan on lause ”Kirjoitan aktiivisesti blogia, jota lukee päivittäin satoja ihmisiä”.

Aiemmin kerroin, ettei minulla ole varaa olla kirjoittamatta blogia. Olen myös ihan pikkaisen jäänyt koukkuun bloggaamiseen. Asiantuntijana ja yrittäjänä minulle on tärkeää paitsi palvella asiakkaiden tarpeita, mutta myös vaikuttaa ja kehittää omaa alaa ja koko yhteiskuntaa. Blogin avulla voin jakaa osaamistani kaikille halukkaille. Ja onhan se kiva kuulla vaikkapa asiakkaan suusta, että ”se sinun blogisi on muuten tosi hyvä”.

This blog post can be read in English here.

Kortesuo_Hernberg

Kirjavinkkinä blogin kirjoittamista harkitseville tai vastustajille voin suositella Katleena Kortesuon ”Tee itsestäsi brändi –asiantuntijaviestintä livenä ja verkossa” ja Kaisa Hernbergin ”Asiantuntija epämukavuusalueella –Kirja sinulle, joka inhoat myymistä”